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  • JJS
  • Membre/Member, NTIA IANA Functions' Stewardship Transition Coordination Group (2014~2016); Membre/Member, NetMundial Initiative Coordination Council (déc. 2014~2016); ICANN/ALAC (2010~14); ICANN Board (2007-10); diplomat(e) (1971-2005); ambassadeur/dor (1995-2005). Gouvernance; défis globaux / Governance; global challenges.
  • Membre/Member, NTIA IANA Functions' Stewardship Transition Coordination Group (2014~2016); Membre/Member, NetMundial Initiative Coordination Council (déc. 2014~2016); ICANN/ALAC (2010~14); ICANN Board (2007-10); diplomat(e) (1971-2005); ambassadeur/dor (1995-2005). Gouvernance; défis globaux / Governance; global challenges.

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22 août 2007 3 22 /08 /août /2007 18:34

Aux lecteurs de ce blog, je présente mes excuses pour l'absence de mise à jour depuis deux mois.
To the readers of this blog, I offer my apologies for having failed to update it over the past two months.

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20070815-006-copie-1.jpg

Chongqing, sur les bords de la rivière Jialing. Derrière l'homme tenant un chien blanc, on remarque une sculpture érigée en souvenir des maisons en bois qui, construites dans ce quartier escarpé du centre ville, lui donnaient son cachet particulier. (Photo : JJS).
Chongqing, on the banks of Jialing river. Behind the man holding a white dog, one can see a sculpture commemorating the wooden houses which, built in this steep area of the city, used to give it such a special atmosphere. (Photo: JJS).

  
Chongqing, une ville mondiale ?

Chongqing, a world city?
(to read the English version, please scroll down)


Reprenons quelques réflexions sur les enjeux globaux
. Dans un
précédent article, j'ai noté à quel point l'urbanisation constitue l'un des phénomènes majeurs de notre temps. Je suis parti de l'exemple de Shanghai, mais le même constat peut être fait ailleurs, nonobstant des variations locales : au Caire comme à Mexico, à Guangdong comme à Kalkota, la densification de l'habitat se traduit la plupart du temps par une perte de qualité de la vie urbaine, par l'accroissement des nuisances, par une atteinte à l'environnement, tandis que les municipalités peinent à mettre en place des infrastructures et à assurer des services à la mesure des bouleversements rapides qu'elles subissent. Parmi les grandes villes actuelles, je me suis demandé lesquelles présentaient l'ensemble des caractéristiques de la grande mutation qui façonnera, vaille que vaille, le cadre de vie de nos enfants et petits enfants. Quels critères retenir : la taille démographique, la complexité administrative, la qualité ou au contraire le caractère précaire des infrastructures, l'existence ou l'absence de plan de développement à long terme ?

Chongqing (Tchong-king dans l'orthographe francisée, Chungking dans la transcription Wade-Giles) est l'une de ces grandes villes où l'on discerne déjà la plupart des enjeux du 21ème siècle. Plus qu'une ville, c'est une conurbation qui, sans cesse confrontée à la densification et à l'extension de ses zones bâties, a été contrainte à plusieurs reprises d'adapter son statut administratif au caractère impérieux de ses métamorphoses.

Il serait vain de vouloir résumer en quelques lignes une histoire urbaine de plus de deux mille ans. A l'endroit où la rivière Jialing se jette dans le Yangzi, quatrième plus grand fleuve du monde, pottiers et marchands, fermiers et bâteliers s'établirent. Dans la banlieue actuelle, le quartier de Ciqikou ("confluent des ustensiles en céramique") remonte à cette époque lointaine, son bâtiment le plus ancien étant aujourd'hui un temple construit sous la dynastie des Ming. Peu après la mise en place du nouvel Etat (1949, prise du pouvoir par le Parti communiste sous la conduite de Mao Zedong), toutes les régions de l'Ouest et du Sud-Ouest, considérées comme stratégiques, furent placées sous la supervision de Deng Xiaoping. Originaire de la province du Sichuan (capitale Chengdu, et dans laquelle se situe Chongqing), on reconnaît à ce personnalité d'avoir pris le grand tournant qui permit à la Chine de dépasser les décennies de faillite économique de la période de Mao. C'est surtout à partir de Chongqing qu'il conduisit son action en faveur de sa province natale.

En 1985, Chongqing obtint pour la deuxième fois le statut de municipalité autonome, rejoignant le groupe très restreint des villes relevant directement de l'autorité centrale à Beijing (Pékin) : Beijing, Shanghai, Tianjin, Chongqing. Dans la décennie suivante, la population de Chongqing passa de 8 à 14 millions, entraînant sa réorganisation en 3 circonscriptions et 7 arrondissements. L'extension de Chongqing reflétait la croissance économique de l'ensemble du pays.

En 1997, la ville avait pris une telle extension qu'il fallut revoir son schéma d'ensemble. Le représentant du parti unique au Sichuan fit valoir à l'autorité centrale qu'il lui était plus facile -et plus rapide- d'aller de Chongqing au Japon, en Corée ou même en Thaïlande, que d'effectuer un déplacement d'une extrémité à l'autre de la province. En 1997 eut lieu la 3ème adaptation moderne du statut de Chongqing : des villes voisines comme Funing lui furent adjointes, portant  à 30 millions la population de la conurbation, et il fallut créer 40 arrondissements pour qu'elle restât gérable.

Aujourd'hui, Chongqing entame une nouvelle étape, en rapport direct avec les orientations fixées par l'autorité centrale pour l'ensemble de la Chine. Lors du dernier congrès du parti communiste chinois, le Président Hu Jintao a fixé plusieurs priorités à l'ensemble du pays, dont le "co-développement des villes et des campagnes" (chengxiang tongchong, dont la traduction mot à mot veut dire "choyer pareillement la ville et la campagne"). Il n'est pas surprenant que Chongqing et sa région aient été désignées pour conduire cette expérience de grande envergure, et les habitants m'en paraissent d'ailleurs assez fiers. Quels que soient les résultats, les leçons apprises au cours de la mise en oeuvre de cette politique vaudront pour l'ensemble de la Chine.

En qualité de "zone expérimentale", Chongqing et sa région devront relever des défis de grande ampleur : l'amélioration des transports non seulement dans sa composante urbaine, mais tout autant entre ville, banlieues et campagnes, la priorité devant être accordée à relier, depuis le centre-ville, une ceinture dont aucun point ne se situerait à plus d'une heure de transport ; la création d'un "cercle économique" autour de la ville, avec une diversité d'activités susceptibles de fournir des emplois à différents niveaux de qualification ; le tout sera mené tambour battant, afin de respecter l'échéancier fixé, à savoir une conurbation en état de marche vers 2020, avec une population probable de l'ordre de 35 millions (à titre de comparaison, l'actuelle province de Sichuan, sans compter la municipalité de Chongqing, a une population d'environ 93 millions). Au-delà de ces chiffres frappants, les défis ont un contenu très concret : comment fournir en quantité et en qualité suffisantes l'eau, le recyclage des ordures, les sources énergétiques, l'hygiène publique, l'éducation, la formation professionnelle, un système de protection sociale et d'assurance vieillesse, dans un pays qui en est encore si dépourvu ?

Chongqing n'est évidemment pas la seule conurbation où sont conduites des expériences à grande échelle et qui, toutes, visent à maîtriser les flux migratoires, à créer des emplois, à concilier les villes et les campagnes. Si vous connaissez personnellement des exemples de même ampleur ailleurs qu'en Chine, et si vous souhaitez faire part de votre réflexion à ce sujet, donnez votre avis en cliquant sur "laisser un commentaire" (ci-dessous, après la traduction en anglais du présent article). Ou retour à la page d'accueil de Serenidee.

 

Chongqing, a world city?


Let's come back to some thoughts on global trends
. In a previous article I had underlined the extent to which
 the urban phenomenon is one of the major facts of our times. I had taken Shanghai as a case study, but the same observations can be made elsewhere, notwithstanding local variations: in Cairo as in Mexico, in Guangdong as in Kalkota, the growing density of human settlements carries with it, in most cases, a worsening of living conditions in that city, accrued pollution of all sorts, a weakening of the ecosystem, while the municipal authorities find it harder to provide the infrastructure and the services commensurate with the vast changes their cities are undergoing. Among today's large cities, I wondered which possessed all of the traits of the vast change which will, in one way or another, determine the living conditions of our children and grandchildren. And what would be the criteria in choosing such cities: demography, administrative complexity, quality or lack of infrastructures, the existence or absence of a long-term development plan?

Chongqing (Chungking in the Wade-Giles transcription, Tchong-king in the French transcription) is one of these big cities where most of the challenges of the 21st century are already taking shape. More than merely a city, it is a conurbation where, under the pressure of ever greater crowding, but also of the constant expansion of the urban area, it became necessary on several occasions to adapt the administrative organisation to the new reality brought about by its metamorphosis.

It would not make much sense to try and fit into a few lines an urban history of more than two thousand years. At the place where Jialing river merges with the Yangzi, the fourth greatest river in the world, potters and merchants, farmers and boatmen established their homes long ago. Today's surburb of Ciqikou ("the corner for ceramic utensils") dates back to that initial period, and the oldest building still standing is a temple built during the Ming Dynasty. Shortly after the new Chinese state was set up (1949, when power was assumed by the Communist Party under the leadership of Mao Zedong), all the regions in the west and south-west of China were placed under the supervision of Deng Xiaoping. A native of Sichuan Province (with Chengdu as its capital, and in which Chongqing is located), this political figure is credited with the major change in policy which allowed China to grow out of its decades of economic failure under Mao. It was mostly from Chongqing that he undertook the improvement of his native province.

In 1985 Chongqing obtained for the second time in modern history the status of an autonomous municipality, thus joining the select group which came under the direct supervision of central authority in Beijing (Peking): Beijing, Shanghai, Tianjin, Chongqing. In the ensuing decade, the population of Chongqing grew from 8 to 14 million, which entailed its reorganization into 3 districts and 7 wards. The extension of Chongqing reflected the economic growth of China as a whole.

By 1997 the city had grown to such an extent that it became necessary to reconsider the way it was organized. The representative in Sichuan of the single ruling party submitted to central authority his view that it was easier for him -and faster- to go from Chongqing to Japan, Korea or even Thailand, than it was to move from one end to the other of the same province.  In 1997, the status of Chongqing underwent its 3rd adaptation in modern times: neighbouring towns such as Funing were included, raising the population of the conurbation to 30 million, and 40 wards were set up to ensure that it remained manageable.

Today, Chongqing is entering a new phase, directly linked to the guidelines set out by central government for the whole of China. In the course of the most recent congress of the Chinese Communist Party, President Hu Jintao assigned a set of national priorites, among which the "co-development of the cities and the countryside" (chengxiang tongchong, a word-by-word translation of which would be "to nurture in the same manner cities and rural areas"). It is not surprising that Chongqing and the region were designated to conduct this large-scale experiment, and the inhabitants seemed to me quite proud about this. Whatever the final outcome, lessons learned in the process of implementing this policy will be considered relevant to China as a whole.

As an "experimental zone", Chongqing and the outlying area will have to meet some major challenges: improving means of transport not only in its urban component, but likewise between the city, the suburbs and the countryside, with priority being given to connections between the city centre and a periphery in which every point should be within one hour's reach; creating an "economic ring" auround the city, with a variety of activities capable of providing jobs at various levels of qualification; the whole scheme will be implemented at a rapid pace in order to meet the deadline, which is to have the conurbation up and running around 2020, with a likely population of the order of 35 million (for the sake of comparison, today Sichuan province, excluding Chongqing municipality, has a population of about 93 million). Beyond these striking figures, the challenges are very real: how to provide in sufficient quantity and quality the water resources needed, the energy sources, the recycling of waste, public health, education, training, a system of social protection and of old-age pensions, in a country where they are not commonly available?

Of course, Chongqing is not the only conurbation where large-scale experiments are under way; in some other cities around the world, the aim is to gain a better control of migration patterns, to create jobs, to bring about a reconciliation between cities and rural areas. If you have some personal knowledge of other significant examples outside of China, and if you wish to leave your comments, please click below, "laisser votre commentaire". Or return to Serenidee homepage.

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Published by JJS - dans serenidee
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commentaires

SJX 27/09/2007 08:19

Dear Mr Subrenat, Your thoughts on Chongqing are very interesting. I agree with your thoughts, however, there is one factor that influences urban development in China and much of the rest of Asia - corruption. I am not referring to Chongqing specifically, but a big problem is that of wealthy property developers and officials on the take, which leads to substandard buildings (poor structure or lack of emergency escape facilities are two of the most common), or buildings that would not have been approved for construction under normal circumstances. Another problem, one that was widely publicised in Beijing, is the destruction of historical buildings to make way for new development, because of developers paying off officials. Without eradicating corruption, urban development is bound to be bumpy and even harmful. - SJX